Veel gestelde vragen

vragen

Waarom duurt het soms zo lang voordat ik de assistente aan de lijn heb?
Met name op zaterdag en zondag kan het erg druk zijn. Er zijn overdag en ’s avonds twee of drie assistentes die uw telefoontjes beantwoorden. Een gesprek waarbij de assistente vraagt wat er precies aan de hand is, eventueel uitleg en advies geeft of een afspraak maakt, duurt soms lang. Het kan dus voorkomen dat alle assistentes tegelijk in gesprek zijn. Mocht dit zo zijn, dan wordt in u ’in de wacht’ gezet. Om u zo snel mogelijk van dienst te zijn, is het zinvol om de geboortedatum, de naam en de verzekering van diegene waarvoor u belt bij de hand te hebben.

Ik heb een visite aangevraagd, maar de arts kwam pas na drie kwartier. Hoe komt dat?
Op de Huisartsenpost is een arts aanwezig die dienst doet als zogenaamde visite-arts. Het kan natuurlijk voorkomen dat er een aantal visites tegelijk aangevraagd worden. De assistente probeert door goed door te vragen de ernst van de situatie in te schatten en bepaalt vervolgens in overleg met de arts welke visite als eerste afgelegd moet worden. Het spreekt voor zich dat een visiteaanvraag met een levensbedreigende situatie (bijvoorbeeld pijn op de borst en benauwd) prioriteit krijgt, waardoor eerder gemaakte visiteaanvragen vertraging oplopen. Mocht het zo zijn dat er gelijktijdige visiteaanvragen met levensbedreigende situaties binnenkomen, dan zal de assistente contact opnemen met de Meldkamer Ambulance en wordt een ambulance gestuurd.

Ik had om 14.00 uur een afspraak. Toch heb ik een uur moeten wachten voor ik aan de beurt was. Hoe komt dat?
Als u naar het spreekuur komt, dan maakt de assistente hiervoor een afspraak. Het kan echter voorkomen dat u toch enige tijd moet wachten. Dit heeft diverse oorzaken:
- Er zijn patiënten binnengekomen met een levensbedreigende situatie, die direct behandeld moeten worden.
- Er zijn patiënten binnengekomen zonder levensbedreigende situatie, echter met zoveel pijn die direct behandeld moeten worden.
- Van tevoren is natuurlijk niet altijd duidelijk hoeveel tijd een patiënt nodig heeft. Sommige handelingen kosten veel tijd, zoals het hechten van een wond. Dat is niet altijd te voorzien.
- Er zijn patiënten die rechtstreeks naar de Spoed Eisende Hulp willen gaan. Dat kan echter alleen als ze zijn doorverwezen door de huisarts. Deze patiënten moeten dus tussendoor. Voor een zo goed mogelijke planning van het afsprakenspreekuur is het dus van belang dat u eerst telefonisch contact opneemt met de huisartsenpost

Ik heb gebeld voor een afspraak met de huisarts op de huisartsenpost. Nu bleek dat ik niet hoefde te komen, maar telefonisch een advies kreeg. Ik zou toch liever met de dokter zelf overleggen op de huisartsenpost. Waarom kan dat niet?
De huisartsenpost is voor spoedeisende huisartsenzorg. Het gaat om de zorg gedurende avond, nacht en weekenden. Om zo efficiënt met de tijd van de huisarts om te gaan beantwoord een doktersassistente de telefoon. Zij is speciaal opgeleid en getraind om de urgentie van uw hulpvraag vast te stellen. Hierdoor kan het voorkomen dat het niet noodzakelijk is om naar de huisartsenpost toe te komen. Een advies kan in vele gevallen volstaan. Dit noemen we een telefonische consult. Het is een advies dat in vele gevallen gegeven wordt in overleg met de huisarts. De dienstdoend huisarts bekijkt alle adviezen gegeven door de doktersassistente. Op die manier wordt elk contact door de dienstdoende huisarts zelf beoordeeld. Elke hulpvraag (ook telefonisch) wordt serieus beoordeeld en afgehandeld.


(C) 2005 - Alle rechten voorbehouden

Deze pagina afdrukken